---
Overview
 open/close
自動に動き回る掃除ロボットを使った巨大ペインティング。延々と掃除しながらも自らペンキで床を汚し、またその掃除を繰り返す。
無限やカルマ、パラドックスをテーマにしつつ、ダウンタウンでの落書きや浄化運動などをギャラリー内で可視化する。
Large-scale painting done by automated robot cleaner. The robot keeps cleaning at the same time making the floor dirty with own paints.
Taking notion of Infinity, Karma and Paradox, it visualizes the process of never-ending war of graffiti and cleaning in downtown.
---
Index
 open/close
下町のパラドックス 2014
Abandoned Paradox 2018
Downtown Paradox 2014
Abandoned Paradox 2018
---
下町のパラドックスDowntown Paradox
 open/close
---
Photo
  • 下町のパラドックス
    掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真
    展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Downtown Paradox
    Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph.
    Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014)
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • 下町のパラドックス
    掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真
    展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Downtown Paradox
    Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph.
    Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014)
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • 下町のパラドックス
    掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真
    展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Downtown Paradox
    Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph.
    Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014)
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • 下町のパラドックス
    掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真
    展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Downtown Paradox
    >Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph.
    Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014)
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • 下町のパラドックス
    掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真
    展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Downtown Paradox
    Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph.
    Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014)
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • 下町のパラドックス
    掃除ロボット、ペンキ、ペンキ缶、ゴミ、ローラー、ギャラリーの床、写真
    展示風景:「Asian Art Biennale Bangladesh 2014」(Bangladesh Shilpakala Academy、ダッカ、バングラデシュ、2014年)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Downtown Paradox
    Robot cleaner, paint, paint can, trash, roller, gallery floor( vinyl carpet ), photograph.
    Installation view: “Asian Art Biennale Bangladesh 2014” (Bangladesh Shilpakala Academy, Dhaka, Bangladesh, 2014)
    Courtesy of the artist and ANOMALY

---
Abandoned ParadoxAbandoned Paradox
 open/close
2014/ 2018
2014年にバングラデシュのアジアン・アート・ビエンナーレで発表したシリーズ「下町のパラドックス」から、4年の歳月を経て完成した作品。自走式ロボットクリーナーにより床を清掃するが、ロボットの後尾にペイントとローラーを装着しているために「清浄しているのに汚してしまう」という逆説、かつ完全にコントロールできないロボットツールにより介在する偶然性を孕んだ行為からできた、床ペインティングの「再生」を行ったシリーズ。また、本シリーズは、時間の経過と不測の偶然性、つまり保存環境における温度や湿度などによりエイジングされ、何層にも塗られた地層のようなペイントが、さまざまな表情を獲得し、パフォーマンスから4年経過したいま、唯一無二の画面構成を獲得したユニークな作品。
2014/ 2018
This series was elaborately completed in 2018, four years since they first presented it at Asian Art Biennale 2014 in Bangladesh. A self-running cleaner manufactured by iRobot smoothly slides on the floor to clean, while the artist fixes it with a roller soaked in paint to the backside of the machine that paradoxically runs in all directions to paint. In this work, a non-humanistic machine is shown as an absolutely uncontrollable and contingent creator making a reproduction of floor painting. With changing temperature and humidity in the place of storage and the accumulated time to age, now it is stable and fully expresses various matière arranged in a structure containing the multi-coated surface delicately showing the layers underneath. This unique art piece absorbed unique characteristics of uncontrollable time passage and traces of paradoxical performance, embodied randomness and presented in one and only layout.
---
Photo
  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    194×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    194×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    162×162cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    130×130cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    130×130cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    100×100cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    100×100cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    60.6×72.7cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    60.6×72.7cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    97×130cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    97×130cm
    Courtesy of the artist and ANOMALY

  • Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    ペンキ、ギャラリーの床(ビニールカーペット)
    Courtesy of the artist and ANOMALY
    Abandoned Paradox
    2014/ 2018
    Water-based paint on vinyl carpet
    Courtesy of the artist and ANOMALY